Dette indhold er sponsoreret.
Et varemærke er et tegn, som identificerer virksomheden og dens produkter. Varemærket kan være blandt andet være et ord, en figur eller et logo. Det er vigtigt for virksomheder at have et varemærke, da det gør deres produkter genkendelige på markedet – og unikke. På denne måde kan kunderne nemmere skelne mellem produkter fra forskellige virksomheder. Et varemærke kan også give en virksomhed en fordel i forhold til konkurrenterne, da det øger kundens loyalitet overfor mærket, og her kan det være en fordel at have et varemærke som er let at huske og identificere. Varemærker findes derfor også inden for alle slags brancher, lige fra tøj og madvarer til biler, elektronik, håndværk og byggebranchen.
Danmarks største Agenturer – varemærkeregister
Hvad hvis man endnu ikke har fundet det varemærke man går efter, eller blot vil se, hvilke varemærker der findes på markedet? Det kan være uoverskueligt, for hvor skal man starte? Og hvor mange varemærker findes der? Her finder du de danske agenter og forhandlere af udenlandske handelsnavne inden for industrien! Registret er i alfabetisk rækkefølge. Sammen med agenturets navn står leverandøren på den danske agent med logo og link til leverandørens hjemmeside.
Se Danmarks Største Agenturer og varemærkeregister her.
Er du interesseret i teknik, håndværk og byggebranchen generelt, så kan der være mange varemærker uden man lige kan se det på selve produktet, hvem producenten eller virksomheden er, fordi “varemærket” også kan ligge i selve kvaliteten af produktet ift. hvilke materialer og råvarer der er blevet brugt til at lave produktet eller værktøjet.
Hvilke krav skal et varemærke opfylde for at kunne blive registreret?
For at kunne registrere et varemærke, skal det opfylde en række krav. For det første skal varemærket være unikt, og dermed ikke forveksleligt med andre eksisterende varemærker. Dette gælder både i forhold til andre registrerede varemærker, men også i forhold til ikke-registrerede varemærker. For det andet skal varemærket have en såkaldt “varenavnende funktion”, hvilket betyder, at det skal fungere som et navn på de produkter eller ydelser, som det er registeret til. Endelig skal varemærket have en såkaldt “distinktionsfunktion”, hvilket betyder, at det skal kunne skelne de pågældende produkter eller ydelser fra lignende produkter eller ydelser fra andre virksomheder.
Kan alle registrere et varemærke?
Det er ikke alle, som kan registrere et varemærke. Det kræver en ansøgning til Patent- og Varemærkestyrelsen, som skal godkende varemærket. For at få varemærket godkendt, skal det opfylde en række krav. Varemærket skal for eksempel være unikt og ikke forveksleligt med andre eksisterende varemærker.